حاجات ومحتاجات

Monday, March 19, 2007

اللبن طلع مضروب بس مش دة المهم يولاد مش دة المهم!

طبعا الكل عرف ان اللبن طلع مش لبن(لكن بوتاس وبودرة سيراميك ومكونات شهية اخرى) والاكل طلع مش اكل وانت مطلعتش انت ولا الست دي امك ولا الراجل دة ابوك وانك لقيط قالوا يكسبوا في ثواب ففهومة ان اللبن لبن والاكل اكل وان كل حاجة اشتة عالاخر.
طيب نتكلم جد. طبعا مهزلة جديدة بتكشف قد اية الناس انحدرت اخلاقيا. يعني اللي يبيع لبن لواحد وهو مليان بودرة سيراميك مبيحسش باي ذنب على الاطلاق؟ طب لو الراجل مش هيتاذي افرض عندة طفل صغير القرف دة موتة مثلا؟ والمصريين دول فعلا اثبتوا انهم فراعنة- عايشين ازاي مع كل القاذورات اللي قادرة على تدمير اعتى جهاز هضمي؟ سبحان الله فعلا
لكننننن يا جماعة، مش كل مرة نظامنا الجميل يكون مدبر نصيبة يروح لاهينا بنصيبة صغيرة ننشغل بها. والنصيبة الكبيرة هنا يولاد هي التعديلات الدستورية. الكل مطنش الموضوع دة ومركز على اللبن مع ان للاسف حكاية اللبن مش جديدة يعني. طب ما المبيدات مسرطنة والدم مسمم وكلة جميل اهو الحمد لله فيا ريت نركز على البلوة اللي هتنيل حالنا اكتر ما هو متنيل.وعشان مبقاش بتكلم في الهوا، تعالوا اخدكم في جولة مع التعديلات المقترحة عشان ندرك البلد دي رايحة على فين:
أولا: تعديل المادة ٤١ واللي بتنص على الاتي
"الحرية الشخصية حق طبيعى وهى مصونة لا تمس، وفيما عدا حالة التلبس لا يجوز القبض على أحد أو تفتيشه أو حبسه أو تقييد حريته بأى قيد أو منعه من التنقل الا بأمر تستلزمه ضرورة التحقيق وصيانة أمن المجتمع، ويصدر هذا الأمر من القاضى المختص أو النيابة "العامة، وذلك وفقا لأحكام القانون. ويحدد القانون مدة الحبس الاحتياطى.
يعني من الاخر دلوقتي هيكون مسموح بموجب الدستور بالمساس بحريات الناس واعتقالهم بدون تلبس وبدون اذن من قاضي وولا يكون في
حاجة لا لقانون طوارئ ولا صداع

ثانيا: تعديل المادة ٨٨ واللي بتنص على الاشراف القضائي على الانتخابات، خاصة بعد حكم المحكمة الدسورية العليا اللي الزم الحكومة باشراف القضاء على كل اللجان العامة والفرعية. والتعديل هنا معناه ببساطة ان مفيش اشراف قضائي! وزور الانتخابات زي ما انت عايز

ثالثا: الضربة القاضية للاخوان ودة لان هيتم حظر اي نشاط سياسي على اي مرجعية او اساس ديني. طيب ما هو اصلا الاخوان غير مسموح لهم بتشكيل حزب. صحيح وهنا تيجي جزئية "حرمان المستقلين غير المنتمين الى أحزاب من الترشح لانتخابات الرئاسة." دة لان بالنظام الحالي، ممكن الاخوان يرشحوا أحد أعضائهم كمستقل في انتخابات الرئاسة اذا فاز بعدد كاف من المقاعد في البرلمان والمجالس
المحلية. لكن بالتعديلات دي، الاخوان هيروحوا في الترللي عالاخر
رابعا ولاول مرة في التاريخ رئيس الجمهورية هيكون له الحق الدستوري في حل مجلس الشعب دون الحاجة إلى استفتاء الأمة. يعني السلطة التشريعية في ايد سعادة الملك.

راي منظمة العفو الدولية:"التعديلات الدستورية المقترحة سترسخ ببساطة نظام الانتهاكات القائم منذ فترة طويلة بموجب قوانين الطوارئ وتعطي اساءة استخدام تلك السلطات شرعية كاذبة."
طبعا الاستفتاء على الاستهبالات الدستورية دي هيكون في اول ابريل القادم وفي ناس بتطالب بمقاطعة الاستفتاء! طلع اي حاجة فيها كلمة مقاطعة بتنطوي على فكرة فاشلة!! تقاطع الاستفتاء ازاي يعني يا حج؟ وتسهل عليهم الموضوع اوي كدة لية؟ ما تروح وتقول لاااا اللي بيحصل دة كلام فارغ مش يمكن دة يحرجهم؟ وحتى لو مفيش حاجة اتغيرت، اهو اسمك عملت اللي عليك وحاولت تمنع كارثة. منظمة العفو الدولية "حثت جميع أعضاء مجلس الشعب على رفض التعديلات المقترحة ومنها فقرة مناهضة للارهاب واصفة اياها بانها "أكبر تآكل لحقوق الانسان منذ 26 عام." فياريت منلاقيش المعارضة كلها قاطعت الاستفتاء فعلا
اختم بتعليق على كلام الدكتور عبد الوهاب المسيري منسق حركة كفاية اللي قال ان التعديلات المقترحة "تهريج سياسي دستوري." لا والله يا استاذ مسيري دة مش تهريج دة استهبال رسمي!

5 Comments:

At 10:38 AM, Blogger قلم جاف said...

فضيحة غش اللبن مش صغيرة .. هي مؤشر على حاجات أهم من الدستور كله ألف ألف مرة..

فين الإحساس إن فيه دولة بمعنى كلمة دولة.. دولة تحمي رعاياها وتدير شئونهم وتعاقب المنحرف وتحارب الاستغلال.. دولة بكل مؤسساتها وسلطاتها التلاتة في الدستور (بما إن فيه ناس مش شايفين الصحافة كسلطة رابعة)..

غش اللبن بالشكل المتوحش دة واكتشافه بعد فترة طويلة أزمة غياب دولة ، وفي كل المظاهر حوالينا فيه أزمة غياب دولة ، من المعلوم اللي بيتدفع علشان تراخيص البنا والتعلية ، من دولة سواقين الميكروباظ والتباعين ، وإلى ما لا يعلمه إلا رب العباد الذي يجليه لنا بقدرته..

الناس عايزة تحس إنها في حما دولة ، إيه قيمة الدستور في غياب مؤسسات الدولة وسلطاتها؟

 
At 7:50 AM, Blogger حاجات ومحتاجات said...

في احساس بغياب لدولة من زمان يا قلم وياما فضايح تم الكشف عنها بعد الهنا بسنة ومشفناش المخطئ بيعاقب. يعني على طول قبل اللبن كان في اكياس الدم الفاسدة وفي انابيب الغاز الغير مطابقة للمواصفات وغيرة وغيرة. يعني الاحساس بغياب الدولة وغياب اي مؤسسة تحمي المواطن وتاخد لة بحقة حاجة قديمة. لكن اللي بقولة ان كل ما الدولة تقدم على تغيير منيل تشغل الناس بحاجة يتلهوا فيها، صحيح الحاجة دي مهمة لكن مش جديدة ومش هتتغير طالما هو دة شكل حكومتنا ومع التعديلات الدستورية هيفضل دة شكل الحكومة على طول ومفيش حاجة هتتغير. عشان كدة كنت شايفة ان فضيحة اللبن كانت لتجنب اي فرصة ان الناس تقعد وتسال وتفهم اية اللي بيحصل في الدستور.

 
At 4:59 AM, Anonymous موقع زواج said...

اللبن مغشوش
امال فاضل اية تانى مغشهوش
منهم للة

 
At 5:09 PM, Anonymous موقع زواج said...

كنتم فين ايام زمان كنتم شوفتوا الاسعار على حق .

 
At 6:25 AM, Anonymous السيارات said...

تسلم الايادي

 

Post a Comment

<< Home